Pomoc od Wojewody i JST dla Ukraińców: zakwaterowanie, wyżywienie i zapewnienie transportu
Konflikt zbrojny w Ukrainie, wywołany rosyjską agresją, przyczynił się do masowej migracji obywateli do Polski. W odpowiedzi na ten kryzys, polski rząd opracował specustawę, której celem jest zapewnienie kompleksowej pomocy uchodźcom. Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa reguluje formy wsparcia dla osób, które wjechały do Polski bezpośrednio z Ukrainy. Kluczowe znaczenie w realizacji tych działań mają wojewodowie oraz jednostki samorządu terytorialnego (JST), których rola została szczegółowo opisana w ustawie.
Pomoc dla Ukraińców od polskich wojewodów
Jednym z głównych podmiotów odpowiedzialnych za pomoc obywatelom Ukrainy w Polsce są wojewodowie. Zgodnie z art. 10 ust. 1 Specustawy, wojewoda może zapewnić uchodźcom różnorodne formy wsparcia, takie jak zakwaterowanie, całodzienne wyżywienie zbiorowe oraz transport do miejsc zakwaterowania. W szczególnych przypadkach wojewodowie mogą także zapewnić transport do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców lub do miejsc, gdzie obywatele Ukrainy otrzymują opiekę medyczną. Ustawa daje wojewodom możliwość finansowania przejazdów środkami transportu publicznego, co jest szczególnie ważne w sytuacjach, gdy uchodźcy muszą być przewożeni między różnymi lokalizacjami.
Wojewodowie są zobowiązani do udzielania pomocy w miarę posiadanych środków finansowych, jednak nie krócej niż przez dwa miesiące od dnia pierwszego wjazdu uchodźcy na terytorium Polski (art. 9 ust. 14 Specustawy). Pomimo że wojewodowie odgrywają kluczową rolę w udzielaniu pomocy, ustawa przewiduje również możliwość współpracy z innymi podmiotami publicznymi, którzy udzielają pomocy finansowej dla Ukraińców w Polsce.
Pomoc od jednostek samorządu terytorialnego dla Ukraińców
Pomoc obywatelom Ukrainy może być także świadczona przez jednostki samorządu terytorialnego, które mają możliwość angażowania się w różnorodne działania pomocowe. Zgodnie z art. 9 ust. 3 Specustawy, JST mogą inicjować działania z własnej inicjatywy i w zakresie posiadanych środków. Decyzje o formach i trybie udzielania pomocy podejmują organy stanowiące JST, a realizacja tych działań leży w gestii organów wykonawczych.
Dołącz do naszego kanału Telegram, naszej strony na Facebooku i Instagramie. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami.
JST mogą zatem decydować o udzieleniu wsparcia w postaci zakwaterowania dla Ukraińców, wyżywienia, czy transportu, korzystając z własnych zasobów lub majątku Skarbu Państwa. Ustawa przyznaje także JST kompetencję do podejmowania uchwał określających szczegółowy zakres udzielanej pomocy, co pozwala na elastyczne dostosowywanie działań do lokalnych potrzeb i możliwości. W ten sposób samorządy odgrywają ważną rolę w sieci wsparcia dla uchodźców, współpracując zarówno z wojewodami, jak i innymi podmiotami publicznymi.
Szybsze udzielenie pomocy dla uchodźców w Polsce
Ustawa specjalna przewiduje wyłączenie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w odniesieniu do zamówień niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom Ukrainy. Zgodnie z art. 9 ust. 5 Specustawy, w sytuacjach kryzysowych, takich jak obecna migracja uchodźców, konieczne jest natychmiastowe zapewnienie wsparcia. Przestrzeganie standardowych procedur zamówień publicznych mogłoby znacząco wydłużyć proces udzielania pomocy, co w warunkach nagłej potrzeby jest nieakceptowalne.
Wyłączenie stosowania przepisów umożliwia szybkie działanie w celu zakwaterowania uchodźców, zapewnienia im wyżywienia, transportu oraz opieki medycznej. Ustawodawca uzasadnia takie rozwiązanie nieprzewidywalnością sytuacji na Ukrainie oraz potrzebą elastycznego reagowania na zmieniające się warunki. Dzięki temu możliwe jest sprawniejsze i szybsze podejmowanie decyzji przez organy publiczne, które muszą reagować na kryzys humanitarny.
Jak wojewoda może udzielić pomocy dla Ukraińców?
Wojewodowie, jako przedstawiciele administracji rządowej w terenie, mają również uprawnienia do wydawania poleceń innym organom administracji rządowej, JST oraz państwowym osobom prawnym. Zgodnie z art. 12 Specustawy, polecenia te są wydawane w drodze decyzji administracyjnej i podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Mogą one dotyczyć szeroko pojętej koordynacji działań pomocowych oraz mobilizacji zasobów w celu wsparcia uchodźców.
Ważnym elementem tych uprawnień jest możliwość wydawania poleceń nie tylko na piśmie, ale także ustnie, telefonicznie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Takie rozwiązanie pozwala na szybkie reagowanie na dynamicznie zmieniającą się sytuację, co jest kluczowe w warunkach kryzysowych. Wojewoda ma również prawo do zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym, co pozwala na jeszcze szerszą mobilizację społeczeństwa obywatelskiego w procesie udzielania pomocy uchodźcom.
Dla otrzymania niezbędnej pomocy od Wojewody lub JST, obywatele Ukrainy muszą zwrócić się bezpośrednio do właściwego Urzędu Wojewódzkiego.
Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa wprowadza szereg mechanizmów, które mają na celu skuteczne wsparcie uchodźców w Polsce. Wojewodowie oraz jednostki samorządu terytorialnego odgrywają kluczową rolę w realizacji tych działań, zapewniając uchodźcom zakwaterowanie, wyżywienie, transport oraz opiekę medyczną.
Zobacz też: Zasiłek rodzinny dla Ukraińców w Polsce: warunki, terminy i kwoty świadczenia
Wyłączenie stosowania ustawy o zamówieniach publicznych pozwala na szybsze podejmowanie działań, a uprawnienia wojewodów do wydawania poleceń i zlecania zadań organizacjom pozarządowym umożliwiają skuteczną koordynację działań pomocowych. W ten sposób polskie organy administracji publicznej oraz JST wspólnie starają się sprostać wyzwaniom związanym z kryzysem migracyjnym. Szczególnie zapewniając uchodźcom niezbędną pomoc i wsparcie w trudnych chwilach.