Czym jest Shrinkflacja i jak wpływa na jakość towarów w sklepie

Tetiana Sharapova
Zakupy | 24 lutego 2023
Komentarze 0
Mężczyzna patrzy na metki z cenami w polskim sklepie. Pl Source: Vista Create

Poziom inflacji w Polsce stopniowo wzrasta. Jest to szczególnie odczuwalne w czasie odwiedzania sklepów, ponieważ ceny towarów również wkradły się w górę. W związku z tym można zaobserwować takie zjawisko jak Shrinkflacja. Porozmawiajmy o tym, co to jest.

Co to jest Shrinkflacja i jak to się dzieje?

Shrinkflacja lub downsizing to zjawisko, w którym cena produktu się nie zmienia, ale ilość produktu zmniejsza się, a jakość może ulec pogorszeniu. Na przykład kiedyś kupowałeś 250 gramów masła, ale teraz kupujesz 200 gramów w tej samej cenie. To jest shrinkflacja. W ten sposób to tak, jakbyś płacił tę samą cenę za produkt, ale otrzymał mniejszą ilość.

Zjawisko to nie jest nowe. Producenci z całego świata wykorzystują go w celach oszczędnościowych od wielu lat, zwłaszcza w czasach inflacji. A jak wiadomo, w 2023 roku będzie nadal rosnąć. Tak więc shrinkflacja będzie kontynuowane i musisz być na to przygotowany.

Zjawisko shrinkflacji może wystąpić w następujący sposób:

  1. Zmniejszenie ilości towarów. Było 250 gramów – stało się 200 gramów.
  2. Pogorszenie jakości produktu. Wynika to z faktu, że producent zaczął wykorzystywać tańsze komponenty do produkcji produktu.
  3. Zmiana opakowania produktu. Jeśli zobaczysz nowe opakowanie na produkcie, może to oznaczać, że coś się zmieniło.
  4. Zmiana zalecanej ilości użycia produktu podczas prania lub innego użytkowania.

A to daleko od wszystkich przykładów, które można wymienić. Dlatego musisz być bardziej ostrożny podczas wizyty w supermarkecie.

Mimo że zjawisko to obserwowane jest w Polsce od kilku miesięcy, dopiero teraz zaczęto na nie zwracać uwagę. Jest dyskutowany w mediach społecznościowych i sieciach społecznościowych.

To rozczarowujące, że ostatnio składy niektórych produktów bardzo się zmieniły – donoszą media. – Niestety, nigdy nie dzieje się to na lepsze. A czasem jest to jeszcze gorsze dla naszego zdrowia.

Jak zauważają eksperci, producenci świadomie decydują się na ten krok, wiedząc nawet, że klientowi się to nie spodoba. Faktem jest, że kupującemu łatwiej jest pogodzić się z faktem zmniejszenia ilości towaru niż z faktem wzrostu jego ceny.

Na które produkty może mieć wpływ shrinkflacja

Najczęściej zjawisko to można spotkać przy zakupie żywności. Nie oznacza to jednak, że shrinkflacja dotyczy tylko tych kategorii towarów. Może również dotyczyć takich towarów jak:

  1. Makijaż;
  2. Domowe środki chemiczne;
  3. Towary dla zwierząt;
  4. Ubrania i buty;
  5. Papier toaletowy;
  6. Napoje;
  7. Paliwo.

Więc nie oczekuj, że to zjawisko wpłynie na jakieś konkretne produkty. Absolutnie wszystkie kategorie produktów mogą się do niego należeć. Dlatego kupując coś w supermarketach, zwracaj uwagę na wszystkie zmiany w produkcie.

Jeśli mówimy o konkretnych przykładach towarów, spadek ilościowy można zaobserwować w przypadku następujących produktów:

  • 340 gramów zamiast 360 na cukierkach Ptasze Mleczko. Wcześniej waga tych cukierków dochodziła nawet do 500 gramów.
  • 280 gram zamiast 300 w dżemach marki Łowicz.
  • 50 gramów zamiast 58 w batonach Snickers.
  • 420 gramów zamiast 500 w krasnostawskim kefirze.
  • 200 gramów zamiast 220 w twarogu Danio.
  • 400 gramów zamiast 500 w chlebie.

A takich przykładów może być więcej. Dlatego należy dokładnie obejrzeć produkt przed dodaniem go do koszyka.

Najczęściej następuje zmniejszenie ilości towaru w paczce. Ale na wszelki wypadek warto przejrzeć skład produktu. Najczęściej zmiany są pisane małym drukiem. Jeśli mówimy o zmianie opakowania, to z reguły producenci powiększają je wizualnie. Zwykle waga produktu powinna być podana na opakowaniu. Ale jeśli samo opakowanie wydaje się wizualnie większe, kupujący może nie zwrócić uwagi na spadek wagi produktu.

Zapraszamy do dołączenia do naszego kanału Telegram pod adresem https://t.me/ukrainianinpolandpl oraz Facebooka pod adresem https://www.facebook.com/ukrainianinpolandpl. Zespół naszego portalu codziennie wybiera dla Ciebie najlepsze wiadomości i najtrafniejsze wskazówki.

Jak nie paść ofiarą shrinkflacji

Pomimo tego, że zjawisko shrinkflacji postępuje, wciąż można się przed nim uchronić. Aby to zrobić, powinieneś postępować zgodnie z tymi wskazówkami:

  1. Zwróć uwagę na ilość produktu w opakowaniu. Dotyczy to zarówno produktów spożywczych, środków higieny osobistej i innych.
  2. Zwróć uwagę na skład produktu. W niektórych przypadkach może nawet pomóc w zapobieganiu szkodom dla zdrowia. Przeczytaj wszystko drobnym drukiem.
  3. Zwróć uwagę, czy zmieniło się opakowanie produktu. Jeśli się zmienił, przyjrzyj mu się uważnie.
  4. Uważnie przyjrzyj się temu, co jest napisane na metce z ceną.

Zobacz też: Darmowe zasoby online do nauki języka polskiego

Nawet z punktu widzenia tego, że taka sytuacja może wyglądać na oszustwo i manipulację, nie zawsze jest to coś złego. Czasami lepiej jest, aby ilość produktu się zmniejszyła, ale jego jakość nie uległa pogorszeniu. Shrinkflacja może być przydatne jako tymczasowe rozwiązanie problemu, ale czasami staje się stałą praktyką niektórych producentów. Ale w każdym przypadku muszą zgłaszać wszystkie zmiany związane z ich produktem.

Jeśli nie jesteś zadowolony z tej samej cenę, którą uzyskasz w wyniku mniejszej ilości towaru, możesz szukać towaru innej marki. Być może będziesz musiał trochę przepłacić, ale otrzymasz dokładnie taką kwotę, jakiej oczekujesz.

Komentarze 0
Popularne
Polecane
Najnowsze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *