Co zrobić, gdy zgubisz dokumenty w Polsce?

Tetiana Sharapova
Polska | 26 września 2022
Komentarze 0
Odzyskanie utraconych dokumentów

Sytuacje w życiu są różne i nikt nie jest w stanie wcześniej zabezpieczyć się przed utratą dokumentów. Mogą one zostać skradzione, możesz ich zapomnieć lub przypadkowo zgubić. Dlatego trzeba wiedzieć, co robić w takich sytuacjach.

Podpowiadamy, co zrobić, gdy zgubisz dokumenty w Polsce.

Pierwsze kroki w przypadku utraty paszportu

Zdajesz sobie sprawę, że nie masz przy sobie paszportu lub innego odpowiedniego dokumentu. Jak  zatem należy postąpić? Przede wszystkim trzeba spróbować poszukać go samodzielnie. Aby to zrobić, powinieneś przypomnieć sobie wszystkie ostatnie wydarzenia związane z Twoim dokumentem.

Możesz odwiedzić miejsca, w których byłeś z paszportem i zapytać ludzi, czy znaleźli Twój dokument. Jeśli nie, to warto spróbować umieścić ogłoszenie na portalu społecznościowym.

Umieść ogłoszenie na własnych stronach, powielając je w języku polskim. Pisz także do grup w Twoim mieście lub dzielnicy. Zadzwoń lub napisz również do miejsc publicznych, w których byłeś krótko przed zdarzeniem.

Nie należy odpuszczać samodzielnych poszukiwań. Może być szansa, że Twój dokument został już znaleziony przez kogoś innego.

Gdzie się udać w przypadku utraty paszportu?

Nie ma też czasu do stracenia. Należy udać się od razu do oficjalnej instytucji. Pamiętaj, że w obcym kraju brak dokumentów może przysporzyć wielu problemów.

Zatem dokąd się udać? Istnieje w Polsce kilka takich miejsc:

  • Policja

Po zorientowaniu się, że dokumenty zaginęły, należy udać się na policję. Trzeba się tam stawić, aby potwierdzić utratę paszportu lub innego dokumentu.

W oświadczeniu trzeba będzie napisać:

  1. Szczegóły dotyczące utraconych dokumentów;
  2. Okoliczności, w jakich to się stało.

Postaraj się także zapamiętać, które dokumenty były ważne i jeśli to możliwe, dostarcz ich kserokopie.

  • Ukraiński konsulat

Skontaktuj się z najbliższym konsulatem Ukrainy lub inną placówką dyplomatyczną w Polsce. Należy to zrobić po kontakcie z policją.

Udając się do konsulatu, należy mieć ze sobą ukraiński paszport. Jeśli nie posiadasz paszportu wewnętrznego, będziesz musiał wypełnić wniosek o ustalenie i potwierdzenie tożsamości.

Warto też dostarczyć kopie dokumentów, jeśli się je posiada. Może to znacznie przyspieszyć proces wymiany utraconych dokumentów.

Zobacz też: Zasady przewozu rzeczy osobistych przez granicę Polski i Ukrainy

W konsulacie trzeba będzie również złożyć wniosek o zaświadczenie o legalności pobytu czasowego. Do wniosku należy dołączyć:

  • Zaświadczenie z policji potwierdzające utratę dokumentów;
  • Wypełniony wniosek (do wypełnienia na miejscu);
  • Dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (kserokopia paszportu lub prawa jazdy);
  • Dwa egzemplarze zdjęć o wymiarach 3,5 x 4,5 cm;
  • Potwierdzenie uiszczenia opłaty konsularnej.

Ile będzie kosztowało złożenie wniosku?

Niestety, za spisanie protokołu szkody również trzeba będzie uiścić opłatę. Należy to zrobić kilka razy, zarówno w konsulacie, jak i na policji.

Za zaświadczenie o utraconych dokumentach trzeba będzie zapłacić około 30 dolarów. Taki dokument jest wydawany przez policję i bez niego nie będzie można złożyć wniosku do konsulatu.

Musisz też uiścić opłatę konsularną. Średnio kosztuje to od 30 do 100 dolarów w zależności od kraju. Po zapłaceniu należy koniecznie uzyskać potwierdzenie. Jeśli jednak zgubiłeś pieniądze wraz z dokumentami, konsulat może wyjść ci naprzeciw w połowie drogi i wydać za darmo tymczasowe zaświadczenie. Możesz to zrobić, zaznaczając w formularzu zgłoszeniowym, że nie jesteś w stanie pokryć kosztów.

Niedawno pisaliśmy o tym, że serwis paszportowy w Warszawie oferuje nowe usługi. Tam możesz ubiegać się o wystawienie dokumentów.

Komentarze 0
Polecane
Najnowsze
Popularne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *