Numery NIP i Regon w Polsce – jak je uzyskać

Yelizaveta Kamenieva
Inne, Podatki, Polska | 17 listopada 2023
Komentarze 0
Uzyskanie numeru NIP w Polsce dla Ukraińców-PL Source: Vista Create

Podczas gdy na Ukrainie istnieje jeden numer podatkowy, w Polsce są różne opcje identyfikacji podatkowej: PESEL, NIP i REGON. W przeciwieństwie do PESEL, 2 ostatnie numery nie są przypisane każdemu. Opowiemy o tym w tym artykule.

Czym jest numer NIP w Polsce?

NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) to numer identyfikacji podatkowej nadawany osobom fizycznym lub przedsiębiorcom. Naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek nieodpłatnie nadać numer składający się z 10 cyfr. Wyglądają one następująco:

  • pierwsze 3 cyfry zawierają kod urzędu skarbowego, który nadał NIP;
  • Następne 6 to zestaw losowy;
  • Ostatnia 1 jest cyfrą kontrolną przypisaną przez specjalny algorytm.

Główne funkcje numeru NIP obejmują:

  • identyfikacja osoby fizycznej lub podmiotu gospodarczego w systemie podatkowym;
  • płatności podatków, w tym podatku dochodowego, podatku od wartości dodanej, podatku akcyzowego itp;
  • rejestracja własnej działalności gospodarczej w Polsce;
  • przeprowadzanie transakcji finansowych, takich jak otrzymywanie przelewów lub wypłacanie wynagrodzeń.

Kto potrzebuje numeru NIP w Polsce?

W większości przypadków numer NIP jest wymagany do identyfikacji firmy. Ponadto muszą go uzyskać osoby, które:

  • oficjalnie zatrudniony (dla sporządzania zeznania podatkowego i płacenia podatków);
  • są zaangażowani w działalność gospodarczą;
  • są płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne (ZUS);
  • płacić podatek VAT (podatek od wartości dodanej);
  • zawierać umowy kupna-sprzedaży.

Zapraszamy do dołączenia do naszego kanału Telegram, naszej strony na Facebooku i Instagramie. Pomoże Ci to być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami.

Jednocześnie numer NIP musi być podawany we wszystkich dokumentach, które dotyczą zobowiązań podatkowych lub czynności związanych z budżetem państwa. Tymczasem od 8 lat wszyscy prowadzący działalność gospodarczą posługują się w komunikacji z fiskusem wyłącznie numerem PESEL.

Jak sprawdzić swój numer NIP?

Istnieje kilka sposobów na poznanie swojego numeru NIP:

  • przejrzeć dokumenty podatkowe, takie jak Karta Podatkowa lub Powiadomienie o Nadaniu Numeru NIP;
  • skontaktować się z najbliższym urzędem skarbowym (Urząd Skarbowy) i poprosić o numer;
  • skorzystać z usług online na portalu Ministerstwa Finansów lub gov.pl. Może być wymagany podpis elektroniczny;
  • skontaktować się z księgowym firmy, w której pracujesz lub ze swoim pracodawcą.

Jak uzyskać numer NIP w Polsce?

W celu uzyskania numeru NIP należy wykonać następujące kroki:

  1. Skontaktuj się z lokalnym Urzędem Skarbowym.
  2. Należy przedłożyć dokumenty potwierdzające tożsamość, umowę o pracę, potwierdzenie uiszczenia opłaty oraz dokument potwierdzający status obywatela polskiego lub cudzoziemca.
  3. Wypełnij formularz zgłoszeniowy, w którym musisz podać swoje dane osobowe, adres itp;
  4. Następnie należy poczekać na nadanie numeru NIP. Może to potrwać od 10 dni do miesiąca.
  5. Zapisz swój numer i przechowuj go w bezpiecznym miejscu. Będzie on potrzebny podczas składania zeznań lub dokumentów podatkowych.

Warunki złożenia wniosku lub lista dokumentów mogą się różnić w zależności od tego, czy wnioskodawca jest obywatelem polskim czy cudzoziemcem.

Co to jest numer REGON w Polsce?

Zakładając działalność gospodarczą w Polsce, oprócz numeru NIP nadawany jest numer REGON. Jest on taki sam jak numer identyfikacji podatkowej, ale służy do identyfikacji spółek, przedsiębiorstw lub organizacji w rejestrze podmiotów gospodarki narodowej (Rejestr Gospodarki Narodowej). Rejestr ten zawiera następujące informacje:

  • nazwę i adres urzędu, a w przypadku osób fizycznych – imię i nazwisko, miejsce zamieszkania oraz numer PESEL;
  • Numer identyfikacyjny NIP;
  • data rejestracji, rozpoczęcie działalności, zawieszenie i wznowienie działalności, wpis do rejestru;
  • rodzaj działalności firmy;
  • forma własności i stosunki organizacyjno-prawne;
  • numery identyfikacyjne partnerów firmy.

Dlaczego potrzebuję numeru REGON?

REGON służy do ewidencji, dalszej identyfikacji firm i podmiotów gospodarczych w Polsce. Składa się z 9, 14 lub 18 cyfr, w zależności od struktury i prowadzonej działalności. Jeśli numer REGON jest krótki, oznacza to, że jest to osoba fizyczna lub mały podmiot gospodarczy. Średnia liczba cyfr wskazuje na złożoną formę działalności, a największa liczba oznacza, że mamy do czynienia z bankiem, korporacją lub organizacją publiczną.

Zobacz też: Jak złożyć wniosek o świadczenia 500+ w aplikacji mZUS: nowe funkcje w aplikacji

Dzięki numerowi REGON agencje statystyczne i zainteresowane strony mogą śledzić działalność różnych organizacji i gromadzić informacje na potrzeby tworzenia statystyk. Jednocześnie numer ten jest wykorzystywany w dokumentacji dotyczącej podmiotu gospodarczego lub w transakcjach biznesowych.

Jak uzyskać numer REGON w Polsce?

Aby uzyskać numer REGON, należy skontaktować się z Urzędem Statystycznym w swoim mieście. Należy:

  1. Przygotuj dokumenty, takie jak paszport, status w Polsce i rodzaj prowadzonej działalności.
  2. Wypełnić wniosek o nadanie numeru REGON. Formularz można pobrać ze strony internetowej lub otrzymać bezpośrednio w Urzędzie Statystycznym.
  3. Oczekiwanie na nadanie numeru i wydanie papierowej karty z numerem REGON. Czas oczekiwania wynosi średnio od kilku dni do kilku tygodni.
  4. Zdobądź swój numer i używaj go do oficjalnych celów.
Komentarze 0
Polecane
Najnowsze
Popularne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *