Prawa konsumentów w Polsce

24 czerwca 2022

Przebywając w Polsce, Ukraińcy kupują ubrania, żywność, sprzęt gospodarstwa domowego, otwierają konta bankowe, wynajmują domy i samochody, a tym samym stają się konsumentami w Polsce.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

W Polsce o prawa konsumentów dba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na Ukrainie takimi instytucjami są Ukraiński Komitet Antymonopolowy oraz Państwowa Służba Bezpieczeństwa Żywności i Ochrony Konsumentów. Niniejszy artykuł zawiera informacje na temat podstawowych praw każdego konsumenta w Polsce. Są to również Twoje prawa, ponieważ będąc w Polsce, korzystasz z ochrony prawnej przewidzianej dla wszystkich konsumentów. Pamiętaj, że Ukraińcy mają takie same prawa jak każdy konsument w Polsce i w całej Unii Europejskiej.

Gdzie konsumenci mogą znaleźć bezpłatną pomoc prawną?

Jeśli przedsiębiorca naruszył Twoje prawa, skorzystaj z przepisów i pomocy instytucji wspierających konsumentów.

801 440 220 i 22 290 89 16 to infolinia konsumencka w języku ukraińskim.

Jest ona czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8-16. Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą operatora sieci komórkowej. Można również poprosić o konsultację, pisząc e-mail na adres uaporady@dlakonsumentow.pl.

Jeśli kupujesz towary przez internet od sprzedawcy z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, Europejskie Centrum Konsumenckie służy Ci pomocą. Pod numerem telefonu 22 55 60 600 od poniedziałku do piątku w godz. 10-14 można uzyskać poradę prawników posługujących się językiem ukraińskim. Konsultację można również uzyskać, wysyłając wiadomość e-mail na adres ECCNET-PL@ec.europa.eu.

Prawo do złożenia skargi

Jeśli kupiłeś produkt i w ciągu dwóch lat okaże się on wadliwy (np. telefon przestanie działać, żelazko się nie włącza lub urządzenie przestanie chodzić bezpośrednio podczas użytkowania, a nie jest to Twoja wina), masz prawo skorzystać z gwarancji i złożyć reklamację u sprzedawcy. Jest to związane z polską ustawą o ochronie konsumentów. Prawo do roszczeń przysługuje niezależnie od miejsca zakupu produktu – sklepu, sklepu internetowego czy targu.

W skardze należy przedstawić swoje oczekiwania wobec handlowca. Możesz poprosić o:

– naprawę;

– wymianę;

– obniżenie ceny;

– zwrot pieniędzy (w przypadku towarów nienadających się do użytku).

Ważne: Aby móc dochodzić swoich praw, należy zawsze przedstawić dowód zakupu. Nie wyrzucaj więc w pośpiechu paragonu – może się okazać, że będzie Ci jeszcze potrzebny. Jeśli zapłaciłeś kartą, możesz wydrukować paragon, a jeśli kupiłeś coś przez Internet, możesz wydrukować potwierdzenie zapłaty, które zostało wysłane na Twój adres e-mail.

Jeśli zakupiłeś produkt używany, termin na złożenie reklamacji wynosi w tym przypadku 1 rok.

Skontaktuj się z numerem infolinii podanym powyżej. Prawnicy posługujący się językiem ukraińskim pomogą Ci napisać skargę w języku polskim.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Prawo do informacji

Niezależnie od tego, w jaki sposób chcesz kupić produkt (stacjonarnie czy przez internet), sprzedawca jest zobowiązany do udzielenia prawdziwych informacji o produkcie w języku polskim. Masz prawo znać cenę zakupu i cechy towaru. Sprzedawca powinien zamieścić taką informację w widocznym miejscu. Jeśli zostałeś poinformowany tylko ustnie, sprzedawca łamie prawo.

Robiąc zakupy w sklepie spożywczym, należy pamiętać, że cena podana na etykiecie musi być ceną ostateczną, czyli taką, jaką płaci się przy kasie. Nielegalne jest podawanie niższych cen, np. w reklamach, a następnie doliczanie dodatkowych opłat przy płaceniu za towary. Jeśli kasjer poda Ci wyższą cenę niż ta, która widnieje, masz prawo kupić towar po niższej cenie. Jeśli zauważysz różnicę na paragonie, poproś o zwrot nadpłaconej kwoty.

Prawo do wyboru

Kupując produkt w sklepie stacjonarnym, można go dokładnie obejrzeć i w razie potrzeby przymierzyć, co sprawia, że tego typu zakupy są dla nas wygodniejsze. Może się okazać, że wkrótce po zakupie produktu trzeba będzie go zwrócić do sklepu (np. może być za duży). Odzyskanie pieniędzy zależy od dobrej woli sprzedawcy. Sprzedawca może, ale nie musi, przyjąć z powrotem towary zakupione w sklepie stacjonarnym. Jest to zgodne z obowiązującym prawem. Dlatego zalecamy, aby z wyprzedzeniem zapytać sprzedawcę o możliwość zwrotu towaru. W całej Europie znane marki i sieci handlowe oferują konsumentom możliwość dobrowolnego zwrotu, na przykład w ciągu kilku dni. Przed zakupem zapytaj o zasady zwrotu. Warunki te są ustalane przez sprzedawcę detalicznego. Na przykład mogą zażądać zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu lub zaoferować zwrot pieniędzy tylko za kartę podarunkową, a nie za gotówkę itp.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Zakupy on-line

Kupując towary przez Internet, należy przede wszystkim upewnić się, że sklep ma siedzibę w Polsce lub w innym kraju UE – wtedy łatwiej będzie złożyć reklamację w razie nieporozumień. Sprawdź warunki, lokalizacje i sposoby dostawy. Dowiedz się, jak skontaktować się ze sprzedawcą i przeczytaj opinie innych użytkowników. Zbyt atrakcyjna cena powinna wzbudzić czujność. Pamiętaj, że po kliknięciu przycisku „kup i zapłać” lub podobne, zawierasz ze sprzedawcą umowę kupna-sprzedaży, z której będziesz musiał się wywiązać, tzn. zapłacić cenę za produkt.

Zakupy dokonane przez Internet dają możliwość bezpłatnego odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty dostarczenia towaru. Oznacza to, że możesz zwrócić towar bez podawania przyczyny. Aby odstąpić od umowy, należy powiadomić sprzedawcę.

Życzymy Państwu przyjemnych i udanych zakupów. Pamiętaj, że jako konsument zawsze masz prawo dochodzić swoich interesów!

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Stefaniia Chuakova

Autor artykułów na stronie. Na portalu dzielę się ciekawymi informacjami, a także własnymi doświadczeniami. Marzę, że dzień trwa nie 24, ale co najmniej 25 godzin. Uwielbiam piękne buty i pyszne cukierki. Uwielbiam ręcznie robione produkty i czystość w domu. Moje motto życiowe: „Sam się nauczę i przekażę innym”.

Możliwość komentowania została wyłączona.