Elektroniczna kolejka do ambasady Ukrainy w Polsce

12 sierpnia 2022
kobieta z ukraińskim paszportem przeszła przez elektroniczną kolejkę po paszport w Рolsce-PL

Obywatele Ukrainy, którzy przebywają obecnie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, mogą korzystać z usług konsularnych, zapisując się na wizytę online. Podpowiadamy, jak zapisać się na usługi konsularne online i o czym należy pamiętać, korzystając z tej metody.

Według danych Straży Granicznej tylko 9 sierpnia 2022 roku do Polski przybyło 22 700 uchodźców z Ukrainy. A w czasie całej wojny na terytorium Polski weszło kilka milionów Ukraińców, nie licząc tysięcy imigrantów, którzy już tu byli, gdy zaczęła się rosyjska agresja. Oczywiście ambasada Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej, jak i pracujące tu urzędy konsularne, nie są przygotowane do obsługi takiej liczby obywateli. W celu optymalizacji procesu obsługi wydziały konsularne ambasady Ukrainy prowadzą elektroniczną rejestrację na czynności konsularne.

Na jakie usługi można zapisać się online?

Rejestrując się w elektronicznej kolejce, obywatele Ukrainy mogą otrzymać w urzędach konsularnych na terytorium Polski następujące usługi:

Zobacz też: Jak znaleźć mieszkanie po przyjeździe do Polski?

Możliwe jest również załatwienie spraw związanych z uzyskaniem wiz dla cudzoziemców, nabyciem obywatelstwa ukraińskiego i zrzeczeniem się obywatelstwa ukraińskiego, rozwiązanie kwestii czasowego i stałego zameldowania w konsulacie oraz wydanie dowodów osobistych na powrót na Ukrainę.

Gdzie zapisać się do kolejki elektronicznej?

Rejestracja w elektronicznej kolejce do poszczególnych usług odbywa się na stronach internetowych urzędów konsularnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego przed rozpoczęciem rejestracji wejdź na stronę rejestracji online wybranego ukraińskiego urzędu konsularnego w Polsce:

Jak dołączyć do kolejki elektronicznej?

Aby umówić się na wizytę, wypełnij udostępniony formularz online:

  1. miasto i urząd konsularny, do którego chcesz się udać;
  2. usługi konsularne, z których planujesz skorzystać;
  3. datę i godzinę dostępną na wizytę;
  4. wiarygodne informacje o wnioskodawcy.

Aby zakończyć rejestrację, należy przejść do swojego maila i potwierdzić rezerwację. Miej na uwadze, że wiadomość o rejestracji może trafić do folderu spamu, więc w razie potrzeby należy go sprawdzić. Wiadomość, którą otrzymasz, będzie zawierała nazwisko osoby rejestrującej się w kolejce oraz datę, godzinę i rodzaj usługi konsularnej. Po zakończeniu rejestracji otrzymasz potwierdzenie w postaci SMS-a lub na adres e-mail, z którego dokonano rejestracji, otrzymasz kolejną wiadomość ze szczegółami wizyty, linkiem do potwierdzenia rejestracji oraz warunkami wstępu.

Rejestracja i przygotowanie do wizyty w urzędzie konsularnym

Należy zachować dużą ostrożność przy wypełnianiu pól w formularzu rejestracyjnym. Wszystkie dane muszą być poprawne i aktualne, ponieważ wnioskodawca jest osobiście odpowiedzialny za wybór usługi konsularnej i przygotowanie dokumentów niezbędnych do jej uzyskania. Wykaz dokumentów wymaganych do podjęcia czynności konsularnych znajduje się w dziale „Sprawy konsularne” na stronie internetowej Ambasady Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy również pamiętać, że jeśli kilku członków tej samej rodziny potrzebuje usług konsularnych, każdy z nich musi zarejestrować się osobno. Również w przypadku ubiegania się o kilka usług jednocześnie, należy zarejestrować się w każdej z wymaganych usług. Ważne jest, aby godziny rejestracji nie pokrywały się.

Automatyczne wyrejestrowanie w kolejce elektronicznej

Podstawą do automatycznego wyrejestrowania z kolejki elektronicznej może być:

  • dane osobowe podane przy rejestracji nie odpowiadają danym osoby faktycznie korzystającej z usług konsularnych;
  • nazwa służby konsularnej wybrana nieprawidłowo w formularzu rejestracyjnym;
  • podwójne lub wielokrotne rejestracje w różnych terminach tej samej osoby w tej samej sprawie;
  • rejestracja pod pseudonimem.

Ponadto Ambasada Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej może w pewnych okolicznościach odwołać lub przełożyć rejestrację na inny termin, niezależnie od przyczyn wymienionych powyżej. Powiadomienie o tym fakcie zostanie wysłane do zgłaszającego na adres e-mail wskazany podczas rejestracji.

Jeśli wnioskodawca chce zrezygnować z rezerwacji wizyty w sekcji konsularnej, powinien jak najwcześniej usunąć rejestrację, korzystając z wiadomości e-mail wysłanej w celu potwierdzenia skutecznej rezerwacji miejsca w kolejce elektronicznej. Istnieje możliwość anulowania i edycji rezerwacji.

W przypadku braku wolnych miejsc do rejestracji

Jeśli strona nie pozwala wybrać terminu wizyty, oznacza to, że wszystkie miejsca są aktualnie zajęte. Dostępne do rezerwacji miejsca otwierają się stopniowo każdego dnia. Terminy stają się również dostępne, gdy zarejestrowany wnioskodawca odwołał rezerwację wizyty. Należy rozumieć, że zapotrzebowanie na usługi konsularne jest niezwykle duże, więc elektroniczna kolejka zapełnia się bardzo szybko. Nie trzeba dzwonić ani pisać do placówek konsularnych, by sprawdzić dostępność terminów i godzin, domagając się indywidualnej odpowiedzi – wystarczy pilnować aktualizacji systemu.

Elektroniczna kolejka działa bez pośredników

Ambasada Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne urzędy konsularne Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podkreślają, że nie korzystają z pośredników. Rejestracja w elektronicznej kolejce jest bezpłatna dla wszystkich rodzajów usług. Ambasada monitoruje działalność nielegalnych struktur pośredniczących, dlatego obywatele proszeni są o zgłaszanie przypadków sprzedaży miejsc w elektronicznej kolejce.

Irina Turaieva

Autor artykułów, filolog, redaktor-tłumacz. Lubię wiersze, muzykę autorską i wyprawy nad morze. Każdego dnia uczę się ufać Bogu i cieszyć się każdą chwilą życia.

podziel się
Popularne
Polecane
Najnowsze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *