Czym jest i jak działa Diia.pl dla Ukraińców w Polsce?

Irina Turaieva
Aplikacje, Dzieci, Polska | 4 sierpnia 2023
Komentarze 0
Aplikacja Diia pl dla Ukraińców_PL

Diia.pl to poręczne i wielofunkcyjne narzędzie. Aplikacja została stworzona specjalnie dla ukraińskich uchodźców i ma na celu pomóc obywatelom Ukrainy w integracji z lokalnymi usługami cyfrowymi. Dowiedz się, jak zainstalować moduł, jakie funkcje zapewnia i co zrobić, jeśli napotkasz problemy z jego użyciem, na przykład, jeśli nie możesz przesłać dokumentów dzieci do Diia.pl.

Kto może korzystać z aplikacji Diia.pl?

Diia.pl to specjalny moduł aplikacji mObywatel, polskiego odpowiednika ukraińskiej aplikacji rządowej „Dia”. Moduł Diia.pl pojawił się w marcu 2022 roku. Został stworzony, aby pomóc ukraińskim uchodźcom w dołączeniu do polskiego elektronicznego repozytorium dokumentów i uzyskaniu dostępu do korzystania z usług cyfrowych na terenie RP.

Prawo do korzystania z modułu Diia.pl mają wszyscy pełnoletni obywatele Ukrainy, którzy przekroczyli granicę polsko-ukraińską po 24 lutego 2022 r., otrzymali numer PESEL UKR oraz założyliі profil zaufany.

Instalacja aplikacji nie jest obowiązkowa dla obywateli Ukrainy. Taką decyzję podejmuje każdy potencjalny użytkownik aplikacji. Aplikacja Diia.pl jest bezpłatna. Twoje koszty to tylko opłata za Internet przy pobieraniu dokumentów elektronicznych, zgodnie z taryfami Twojego operatora komórkowego.

Co można robić przy pomocy Diia.pl?

Funkcjonalność Diia.pl stale się rozwija. Obecnie obywatele Ukrainy przebywający w Polsce ze statusem ochrony czasowej mogą skorzystać z aplikacji w celu:

Zapraszamy do dołączenia do naszego kanału Telegram, naszej strony na Facebook а oraz naszej strony na Instagram, aby być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami.

Aby skorzystać z funkcji otrzymania recepty elektronicznej i zaświadczenia COVID należy posiadać aplikację mObywatel od wersji 2.4.6 na smartfony z systemem operacyjnym iOS lub od 3.1.6 na urządzenia z systemem Android.

Jak dodać Diia.pl do smartfona?

Do aktywacji programu potrzebny jest otrzymany login i hasło do profilu zaufanego, telefon z systemem Android (6.0 i nowszy) lub iOS (13.0 i nowszy) oraz dostęp do Internetu. Algorytm krok po kroku dodawania Diia.pl wygląda tak:

  1. Pobierz i zainstaluj program mObywatel. W zależności od systemu operacyjnego smartfona skorzystaj ze sklepu Google Play (dla Androida) lub App Store (dla iOS).
  2. Uruchom program.
  3. Wybierz „Dodaj pl” z głównego ekranu.
  4. Przeczytaj informacje o programie i zaakceptuj politykę prywatności.
  5. Wymyśl i wprowadź unikalną nazwę dla swojego telefonu.
  6. Ustaw hasło do aplikacji. Musi mieć 8 znaków i zawierać przynajmniej jedną wielką i małą literę, przynajmniej jedną cyfrę i jakiś znak specjalny (np. ! @ # $% ^ & *).
  7. Wprowadź login i hasło do profilu zaufanego.
  8. Otrzymasz SMS z jednorazowym kodem dostępu, wpisz go w aplikacji mObywatel.
    Jeśli zrobiłeś wszystko poprawnie, Twój dokument jest gotowy do użycia!

Jeśli wszystko zostało wykonane poprawnie, dokument jest gotowy do użycia!

Jakie dane osobowe może potwierdzić Diia.pl?

Elektroniczny dokument Diia.pl pozwala potwierdzić Twoje najważniejsze dane: imię, nazwisko, nadany numer PESEL, datę i miejsce urodzenia oraz obywatelstwo. Dla Twojej wygody aplikacja zawiera również Twoje zdjęcie. Za pomocą dokumentu elektronicznego możesz:

  • bezpiecznie wyświetlać swoje dane osobowe;
  • potwierdzić status;
  • korzystać z praw w sytuacjach przewidzianych przez polskie prawo.

Należy zaznaczyć, że identyfikacja osoby korzystającej z aplikacji jest równoznaczna z okazaniem paszportu lub dowodu osobistego.

Jak działa narzędzie eRecepta?

Ta usługa jest obsługiwana przez Centrum eZdrowie. eRecepta umożliwia wypisanie recepty w aptece za pomocą aplikacji mObywatel bez podawania numeru PESEL i kodu dostępu. Aby wystawić receptę, wejdź do aplikacji mObywatel, kliknij przycisk eRule i wybierz receptę, którą chcesz zrealizować. Na ekranie pojawi się kod QR, który trzeba będzie pokazać pracownikowi apteki.

eRecept można wykorzystywać w ciągu 30 dni od daty wystawienia recepty lub terminu wyznaczonego przez lekarza, jeżeli jest to wskazane na recepcie. W przypadku antybiotyków termin realizacji recepty skraca się do 7 dni. W ciągu 120 dni można otrzymać leki, suplementy diety i wyroby medyczne sprowadzane z zagranicy, a także preparaty immunologiczne produkowane indywidualnie.

Jak uzyskać e-certyfikat COVID?

e-Certyfikat COVID ułatwia podróżowanie po krajach Unii Europejskiej. Zaświadczenie może potwierdzić, że dana osoba została zaszczepiona przeciwko COVID-19, ma negatywny wynik testu lub zaraziła się daną chorobą. Aby dodać do mObywatela zaświadczenie COVID UE wejdź do modułu Diia.pl, kliknij „Dodaj dokument” i wybierz zaświadczenie COVID. Następnie wystarczy wybrać w programie przycisk certyfikatu COVID, a na ekranie wyświetli się jego kod QR, który możesz pokazać na żądanie.

Co wiadomo o warunkach przekroczenia granicy z Diia.pl?

Od 23 lipca 2022 r. elektroniczny dokument Diia.pl jest uznawany za cyfrowe zaświadczenie o legalnym pobycie w Polsce dla Ukraińców, którzy przybyli uciekając przed wojną. Tak więc ten dokument elektroniczny pełni funkcję zezwolenia na pobyt i wraz z ważnym dokumentem podróży umożliwia przekroczenie zewnętrznej korony Unii Europejskiej i poruszanie się w strefie Schengen do 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu.

Jak bezpiecznie są chronione dane osobowe w aplikacji?

Dane osobowe przechowywane w smartfonie są zaszyfrowane i podpisane certyfikatem potwierdzającym również ich autentyczność. Certyfikat otrzymasz po aktywacji aplikacji. A ten certyfikat jest tylko dla Ciebie i dotyczy tylko Twojego telefonu. Nawet jeśli zgubisz telefon, Twoje dane pozostaną bezpieczne. W końcu są one chronione nie tylko zaszyfrowanym zapisem, ale także hasłem blokującym i hasłem, które przypisujesz podczas aktywacji programu.

Co jeśli aplikacja nie działa?

Jeśli masz trudności z zainstalowaniem aplikacji lub masz problemy z jej używaniem, zadzwoń na infolinię pomocy technicznej aplikacji. Infolinia czynna jest w dni powszednie (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7:00-18:00. Płatność za połączenia – według stawek Twojego operatora. Możesz również złożyć wniosek pod adresem: KPRM-mObywatelul. Królewska 27, 0-060 Warszawa, Polska.

Jak zainstalować Diia.pl dla niepełnoletnich dzieci?

Niedawno pojawiła się informacja, że Diia.pl dodała możliwość dodania dziecka. Aby to zrobić, należy:

  1. Zalogować się do aplikacji mObywatel;
  2. Pobrać Diia.pl i zalogować się za pomocą Profilu Zaufanego.
  3. Kliknij zakładkę Dzieci.
  4. Wprowadź dane swojego dziecka.

Zobacz też: Jaką pomoc finansową mogą otrzymać Ukraińcy w Polsce?

Pamiętaj, że możesz dodać dziecko, jeśli:

  • Dziecko ma status UKR i znajduje się w rejestrze Pesel.
  • Dziecko jest powiązane z Twoim numerem Pesel, który ma status Ukr.
  • Dziecko jest niepełnoletnie. Dorosłe dzieci mogą zarejestrować się w Diia.pl samodzielnie.

Jeśli wszystko się zgadza, dane dziecka powinny pojawić się w Twoim profilu. Dzięki temu będziesz mógł podróżować z dzieckiem.

Co zrobić, gdy nie można przesłać dokumentów dziecka do Diia.pl?

W związku z tym, że możliwość wgrywania dokumentów dzieci do Diia.pl pojawiła się stosunkowo niedawno, często zdarzają się przypadki, w których wgranie tych danych do aplikacji mobilnej jest niemożliwe. Jest to jednak dość łatwe do naprawienia. Algorytm jest następujący:

  1. Wchodzimy na stronę https://www.gov.pl/.
  2. Kliknij Sprawdź dane swoje lub swojego dziecka w rejestrze PESEL.
  3. Jeśli dane dziecka nie wyświetlają się, należy wysłać odpowiedni wniosek do gminy, która nadała numer Pesel ojcu lub matce dziecka. Wniosek można pobrać tutaj.

Chodzi o to, że jeśli dane dziecka nie są wyświetlane, oznacza to, że jego dane nie są powiązane z Twoimi. Dlatego będziesz musiał rozwiązać tę kwestię bezpośrednio z gminą. Ważne jest, aby dołączyć do wniosku następujące dokumenty:

  • Paszport dziecka i paszport jednego z rodziców.
  • Pesel dziecka i jednego z rodziców.
  • Akt urodzenia dziecka.

Po wszystkich manipulacjach należy podpisać wniosek profilem zaufanym. Po wykonaniu tych kroków dokumenty dziecka powinny zostać automatycznie ściągnięte na Diia.pl w ciągu kilku dni. Jeśli tak się nie stanie, konieczna będzie osobista wizyta w urzędzie gminy, który nadał numer Pesel.

Komentarze 0
Polecane
Najnowsze
Popularne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *