Jak sprzedać w Polsce samochód z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi?

13 listopada 2022
Source: Vista Create

Po pełnoskalowej inwazji rosyjskiej i wybuchu działań wojennych na terytorium Ukrainy, miliony Ukraińców uciekły ze swoich domów i wyjechały za granicę, przede wszystkim do Polski. W tym samym czasie wielu obywateli Ukrainy uciekało przed wojną własnymi samochodami. Czy Ukraińcy mogą teraz sprzedawać w Polsce swoje samochody z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi i jak to zrobić?

Czy można sprzedać w Polsce samochód z ukraińską rejestracją?

Zdaniem prawników portalu ukraina.interwencjaprawna.pl, sprzedaż w Polsce samochodu zarejestrowanego w Ukrainie jest całkiem możliwa. Aby jednak przeprowadzić transakcję sprzedaży, trzeba pamiętać o kilku kwestiach. Po pierwsze, przepisy w Ukrainie nie wymagają badania technicznego samochodów do 3,5 tony. Oznacza to, że ukraiński samochód w Polsce musi przejść badanie techniczne zgodne z polskimi normami. Dopiero po tym polski nabywca samochodu będzie mógł go zarejestrować po zakupie. Warto przypomnieć, że jeśli samochód przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (a także dowolnego kraju Unii Europejskiej) krócej niż 6 miesięcy, właściciel nie ma obowiązku rejestrowania ukraińskiego auta za granicą. Ale, przebywając w kraju UE dłużej niż sześć miesięcy, jesteś zobowiązany zarejestrować samochód w kraju długoterminowego/stałego pobytu.

Ogólnie rzecz biorąc, sprzedaż samochodu z ukraińską rejestracją w Polsce nie jest zbyt skomplikowanym procesem, ale nadal istnieją pewne procedury i formalności, których należy przestrzegać, aby zapewnić, że transakcja spełnia wymagania lokalnych przepisów.

Zapraszamy na nasz Telegram pod adres https://t.me/ukrainianinpolandpl oraz na fanpage na Facebooku https://www.facebook.com/ukrainianinpolandpl. Zespół naszego portalu codziennie wybiera dla Was najlepsze wiadomości i najistotniejsze wskazówki.

Jak sprzedać w Polsce samochód z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi?

Ogólna procedura sprzedaży samochodu z ukraińską rejestracją dla obywatela Ukrainy krok po kroku wygląda następująco:

  1. Znajdź kupca i uzgodnij z nim koszt samochodu.
  2. Sporządź i podpisz umowę kupna-sprzedaży pojazdu z kupującym.
  3. Odbierz pieniądze i przekaż pojazd kupującemu wraz ze wszystkimi dokumentami i polisą OC.
  4. Powiadom swojego ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu (art. 32 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).
  5. Powiadom Centrum Obsługi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy o sprzedaży pojazdu.
  6. Powiadom Wydział Komunikacji, w którym pojazd został zarejestrowany (art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym).

Prawnicy zalecają sporządzenie umowy kupna-sprzedaży w dwóch wersjach językowych – polskiej i ukraińskiej. Pozwoli to uniknąć dalszych problemów i nieporozumień z kupującym. Należy pamiętać, że dokument musi zawierać dokładne dane obu stron. Należy również pamiętać, że obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 roku i przebywają tu krótko (mniej niż 6 miesięcy), nie mają obowiązku odwiedzania polskiego Wydziału Komunikacji, aby sprzedać samochód z ukraińską rejestracją na terytorium RP. Wystarczy podpisać z kupującym umowę kupna-sprzedaży, powiadomić o sprzedaży swojego ubezpieczyciela (jeśli jeździłeś samochodem w Polsce na podstawie krótkoterminowego ubezpieczenia OC lub Zielonej Karty), a także przekazać stosowną informację o zmianie właściciela do MSW Ukrainy. Jeśli przebywasz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez dłuższy czas i zarejestrowałeś swój samochód w Wydziale Komunikacji, musisz również powiadomić go o sprzedaży pojazdu.

Jak powiadomić ubezpieczyciela i MSW o sprzedaży samochodu z ukraińską rejestracją?

Po podpisaniu umowy sprzedaży samochodu, sprzedający ma 14 dni na powiadomienie zakładu ubezpieczeń. Udając się do ubezpieczyciela, najlepiej zabrać ze sobą umowę kupna-sprzedaży pojazdu, ponieważ trzeba będzie podać pewne informacje dotyczące nabywcy samochodu:

  • imię i nazwisko
  • adres;
  • PESEL.

Jeśli kupujący jest osobą prawną, potrzebny będzie adres prawny i numer NIP/KRS. Jeśli chodzi o informowanie MSW Ukrainy, można ubiegać się o sprzedaż pojazdu za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej serwisu.

Jak zgłosić do Wydziału Komunikacji sprzedaż samochodu z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi?

Rząd wyznaczył termin 30 dni na powiadomienie Wydziału Transportu o zmianie właściciela pojazdu. To właśnie w tym okresie sprzedający musi skontaktować się z powiatem lub starostwem, w którym pojazd został zarejestrowany. Oprócz osobistej wizyty w Wydziale Komunikacji istnieje możliwość zgłoszenia sprzedaży samochodu poprzez wysłanie wniosku pocztą, a mianowicie poprzez wysłanie dokumentów listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do Urzędu Administracyjnego i Spraw Obywatelskich. Istnieje również możliwość złożenia wniosku do Wydziału Komunikacji poprzez miejski portal e-usług (z wykorzystaniem profilu zaufanego) lub korzystając z usług na platformie ePUAP. Jeśli planujesz złożyć wniosek osobiście, nie zapomnij zabrać ze sobą dokumentu tożsamości. Należy również pamiętać, że jeśli pojazd jest współwłasnością, wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub pełnomocnictwa od nich.

Niezależnie od wybranego sposobu powiadomienia Wydziału Komunikacji o zbyciu pojazdu, do wypełnionego i podpisanego formularza Zgłoszenie o zbyciu pojazdu / Zawiadomienie o zbyciu zarejestrowanego pojazdu (formularz można otrzymać w urzędzie lub pobrać ze strony internetowej) należy dołączyć kilka dodatkowych dokumentów:

  • zgodę na przetwarzanie danych osobowych;
  • dokument, na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu (np. umowa sprzedaży, faktura);
  • dokument potwierdzający tożsamość cudzoziemca (obywatela Ukrainy);
  • dokument potwierdzający legalny pobyt czasowy cudzoziemca (obywatela Ukrainy) w Polsce.

Zobacz też: Powrót do Ukrainy – co musisz wiedzieć i co zrobić przed wyjazdem z Polski?

Oczywiście pocztą wysyłane są nie oryginały, ale kserokopie dokumentów.

Co się stanie, jeśli nie powiadomię odpowiednich organów o sprzedaży samochodu?

Powiadomienie odpowiednich organów – Urzędu Transportu, firmy ubezpieczeniowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – o sprzedaży samochodu powinno być przeprowadzone z dużą ostrożnością. Po pierwsze, obecnie obowiązuje kara w wysokości 200-1000 zł za niezgłoszenie sprzedaży samochodu do Urzędu Komunikacji w ciągu 30 dni od transakcji. Ale nie chodzi nawet o karę finansową za nieprzestrzeganie prawa. Musisz zdać sobie sprawę, że informując w porę odpowiednie organy o zmianie właściciela samochodu, zabezpieczasz własne interesy i uwalniasz się od dalszej odpowiedzialności za pojazd. Dzięki odpowiedniemu powiadomieniu wszystkich, nie otrzymasz mandatu, jeśli nowy właściciel Twojego pojazdu przekroczy dozwoloną prędkość, a także unikniesz kontaktów z policją, jeśli Twój samochód zostanie wykorzystany do jakiegoś przestępstwa.

Irina Turaieva

Autor artykułów, filolog, redaktor-tłumacz. Lubię wiersze, muzykę autorską i wyprawy nad morze. Każdego dnia uczę się ufać Bogu i cieszyć się każdą chwilą życia.

podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *