Już wkrótce w Warszawie odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Filmowy Odessa

Za kilka dni w Warszawie rozpocznie się program konkursowy XIII Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Odessa. Dowiedz się, jakie ukraińskie filmy wezmą udział w festiwalu i gdzie można kupić bilety.
Trzeci rok z rzędu Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Odessie złamał tradycje. Tym samym XI festiwal w 2020 roku odbył się online z powodu pandemii koronawirusa. W 2021 roku OIFF, w którym znaleźli się zwycięzcy Berlinale i Warszawskiego Festiwalu Filmowego, po raz pierwszy w swojej historii zorganizował zamknięcie festiwalu w plenerze na schodach Potemkina, a każdy mógł stać się wolnym widzem prezentowanych filmów. W tym roku powodem zmiany formatu imprezy była pełnowymiarowa agresja Rosji na terytorium Ukrainy. Dlatego XIII Odesa International Film Festival, który miał się odbyć w południowej stolicy kulturalnej Ukrainy w dniach 23-30 lipca 2022 roku, odbywa się w kilku krajach świata w ramach narodowych festiwali filmowych. Jak podają przedstawiciele prasowi festiwalu:
Program Odesa Film Festival będzie emitowany na festiwalach filmowych w Norwegii, Kanadzie, Czechach, Kosowie i Polsce.
Pierwsze pokazy ukraińskich filmów odbyły się już w dniach 26-31 lipca na festiwalu filmowym PriFest w Kosowie. W Polsce ukraiński program konkursowy zostanie pokazany na 38. Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym pod tytułem „Odesa-Warszawa: Konkurs ukraiński”. Impreza zaplanowana jest na 14-23 października i odbędzie się w stolicy Polski. Warto zaznaczyć, że zwycięzcy konkursu zostaną wyłonieni w dwóch nominacjach. Nagroda dla najlepszego filmu fabularnego wynosi 6 tys. euro, a dla filmu krótkometrażowego – 3 tys. euro. Przypomnijmy, że w Polsce ruszył program Most Filmowy – Ukraina, gdzie szukają ukraińskich filmowców.
Zapraszamy do naszego kanału na Telegramie pod adresem https://t.me/ukrainianinpolandpl. Nasz zespół codziennie wybiera dla Was najlepsze wiadomości i najistotniejsze porady.
Jakie ukraińskie filmy fabularne zostaną pokazane na festiwalu?
Odesa International Film Festival przygotowała 11 pełnometrażowych filmów do wyświetlania w Polsce. Poniżej przedstawiamy pełną listę tych filmów:
- „Wizja motyla” – poświęcony ukraińskim żołnierzom i ukraińskim kobietom, którzy walczą o wolność i spokojną przyszłość, w reżyserii Maksyma Nakonechnyi;
- „Odbicie” – opowieść o chirurgu z Dniepru, który zgłasza się na ochotnika na front i trafia do niewoli, miał szczęście przeżyć, ale nawet w spokojnym życiu nie może pozbyć się wspomnień o tym, co przeżył, reżyseria Valentyn Vasyanovych;
- „Dzień ukraińskiego ochotnika” – film dokumentalny stworzony przez filmowców z Babilon’13 (zespół powstały podczas wydarzeń na Majdanie) o wydarzeniach, które rozpoczęły się 14 marca 2022 roku i trwają do dziś, w reżyserii Wołodymyra Tichego;
- „Wzbierająca wściekłość” – film dokumentalny o dwóch ukraińskich idealistach i o tym, jak zmienił się ich światopogląd od Rewolucji Godności 2-13-2014 do pełnowymiarowego ataku Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 roku, w reżyserii Rusłana Batytskiego;
- „Na zewnątrz” – fabuła filmu opowiada o życiu nastolatka, który wraca do rodzinnego małego miasteczka po pobycie w ośrodku rehabilitacyjnym dla sierot, w reżyserii Olgi Zhurby;
- „Klondike” – film będzie walczył o tegorocznego Oscara, wydarzenia fabularne rozwijają się wokół tragedii lotu MH17 zestrzelonego przez rosyjską rakietę w Donbasie, w reżyserii Maryny Er Gorbach;
- „Na hałdach” – główną bohaterką filmu jest sześcioletnia dziewczynka Nastya, w której dom w noc sylwestrową uderzyły rosyjskie rakiety, w reżyserii Tarasa Tomenko;
- „Pamfir” – film opowiada o tym, jak bezwarunkowa miłość może pchnąć człowieka na ryzykowną ścieżkę o nieodwracalnych konsekwencjach, w reżyserii Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk;
- „Kamień. Papier. Granat” – fabuła skupia się na dojrzewaniu, dorastaniu, pierwszych spotkaniach z prawdziwymi uczuciami, z dobrocią i okrucieństwem, problemami komunikacji między dziećmi i rodzicami, którzy wyszli z trudnych lat 90. Reżyseruje Iryna Tsilyk;
- „Jak tam Katia?” – film o pełnym wyzwań życiu samotnej matki, która dąży do lepszego życia dla siebie i swojej nastoletniej córki, w reżyserii Christiny Tynkevych;
- „Dziennik Oblubienicy Chrystusa” – reżyserka filmu Marta Smerechynska próbuje poznać świat swojej siostry, greckokatolickiej zakonnicy, oczami ich dzieciństwa, a także poradzić sobie z własnymi lękami.
Ukraińskie filmy krótkometrażowe w programie konkursowym festiwalu
W programie festiwalu znajdzie się również siedem filmów krótkometrażowych zrealizowanych przez ukraińskich reżyserów. Wśród nich:
- „Teatralna” – opowieść o małym kieszonkowcu, który nagle znalazł swoją miłość na stacji Teatralna, w reżyserii Aliny Panasenko;
- „Póki co tutaj cicho” – młode małżeństwo próbujące choć na jedną noc ukryć się przed okropnościami wojennej rzeczywistości w swoich uczuciach, w reżyserii Oleny Podolianko i Novruz Hikmet;
- „Lalibela” – opowieść o prawdziwych wartościach duchowych i istocie prawdziwej wiary, konflikt oparty jest na ikonie etiopskiej Matki Boskiej, reżyseria Anna Morozova;
- „JORDAN’96” – opowieść w duchu „rzutkich lat 90-tych” z kryminalnymi popisami, pośród których jest miejsce na miłość rodzicielską i refleksje o prawdziwej przyjaźni, w reżyserii Kateryny Lesyk;
- „Sadok Wyszyński” – animowany klip oparty na kompozycji muzycznej Walentina Silwestrowa na podstawie wiersza Tarasa Szewczenki „Sadok Wyszyński Kołokoł Chaty”, praca zbiorowa studentów drugiego roku Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Teatralnego, Kinowego i Telewizyjnego im. I. K. Karpenki pod kierunkiem Oleny Kasawiny, ukończenie filmu odbyło się w schronach bombowych w pierwszych tygodniach wojny;
- „Ach tak” – istnienie wewnętrznego mroku i dziwne sny nocnego miasta, reżyseria Polina Piddubna;
- „Złote legginsy” – życie burzliwej młodzieży w czasach zmian politycznych, w reżyserii Arkadii Nepytalyuka.
Zobacz też: Weekendy i święta w 2023 roku w Polsce
Bilety na pokazy programu konkursowego festiwalu filmowego można kupić tutaj.
Top 8 filmów i seriali do nauki języka polskiego dostępne są również tutaj.