Czym jest B2B i B2C w Polsce?

Yelizaveta Kamenieva
Ciekawostki, Polska | 22 listopada 2023
Komentarze 0
Przedsiębiorcy zawierają umowę finansową-PL Source: Vista Create

Przedsiębiorcy i pracownicy firm biznesowych w Polsce mają do czynienia z różnymi modelami i rodzajami relacji handlowych. Pojęcia B2B i B2C są używane do określenia rodzaju działalności. Niniejszy artykuł wyjaśnia, co oznaczają one w praktyce.

B2B i B2C – co to jest?

Warto zauważyć, że terminy te mają wyjaśnienie w swoich nazwach. W szczególności B2B to skrót od wyrażenia „Business-to-Business”, a B2C to „Business-to-Consumer”. Taka jest istota tych pojęć. Jeśli na przykład założyłeś firmę jako indywidualny przedsiębiorca, współpracujesz z innymi firmami, jest to B2B. Jeśli komunikujesz się bezpośrednio z klientem, taka interakcja nazywa się B2C.

Znając sposoby interakcji i identyfikując grupę docelową, będziesz w stanie rozróżnić te pojęcia.

Co należy wiedzieć o B2B?

Model biznesowy B2B obejmuje jedną firmę dostarczającą towary lub usługi innym firmom. Może również obejmować 2 lub więcej firm. Współpraca może obejmować handel, dostawy, sprzęt, oprogramowanie itp. I dobrze, bo w 2023 roku Ukraińcy otworzą w Polsce wiele różnych firm.

Istnieją następujące poziomy współpracy B2B:

  1. poziom horyzontalny – między firmami produkującymi lub świadczącymi usługi w różnych branżach;
  2. poziom pionowy – pomiędzy spółkami należącymi do tej samej branży.

Zapraszamy do dołączenia do naszego kanału Telegram, naszej strony na Facebooku i Instagramie. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami.

W takim przypadku, niezależnie od wielkości i zakresu działalności spółek, zawierana jest między nimi umowa B2B. Jest to umowa pomiędzy dwiema firmami. Taki format współpracy może również oznaczać, że pracodawca zatrudnia pracownika, który również prowadzi działalność gospodarczą.

Co należy wiedzieć o B2C?

Model biznesowy B2C reprezentuje przedsiębiorstwo, które dostarcza towary lub usługi bezpośrednio do użytkownika końcowego. Klient to osoba, która musi być zadowolona w jak największym stopniu. Obejmuje to sprzedawców detalicznych, restauracje, sklepy itp. Współpraca B2C obejmuje:

  • przygotowanie propozycji;
  • marketing;
  • potwierdzenie zamówień;
  • przekazywanie płatności;
  • wystawianie dokumentów związanych z realizacją umów.

Celem współpracy B2C jest nawiązanie relacji z konsumentem produktów, utrzymanie stałych klientów i przyciągnięcie nowych. Wszystko to powinno mieć pozytywny wpływ na zyski organizacji.

Jaka jest różnica między B2B a B2C w Polsce?

Główna różnica między nimi polega na docelowych odbiorcach i sposobie interakcji. Istnieje jednak szereg istotnych różnic.

B2B obejmuje:

  • Jedna firma dostarcza towary lub usługi innej firmie;
  • Interakcja odbywa się zazwyczaj między dużymi przedsiębiorstwami;
  • Przykłady takiej współpracy obejmują usługi logistyczne, kampanie reklamowe dla innych firm itp.

Zobacz też: Programy dofinansowania na rozpoczęcie działalności gospodarczej w 2023 r. dla Ukraińców w Polsce

B2C obejmuje:

  • firma dostarcza towary lub usługi bezpośrednio do odbiorcy końcowego;
  • interakcja zachodzi między firmą a indywidualnymi klientami lub użytkownikami końcowymi;
  • Przykłady takiej współpracy obejmują sklepy detaliczne, restauracje, aplikacje mobilne itp.

Co mają ze sobą wspólnego B2B i B2C?

Oba modele biznesowe opierają się na transakcjach finansowych i komunikacji z ludźmi w celu osiągnięcia wzajemnego zrozumienia (partnerzy lub klienci). Głównym celem jest generowanie dużej sprzedaży i dobrych zysków. Działania, które pomagają firmom osiągnąć ten cel obejmują:

  • komunikacja między przedsiębiorcami a przedsiębiorcami;
  • komunikacja między firmą a klientem.

Aby wdrożyć właściwy i skuteczny model biznesowy, należy wziąć pod uwagę punkty wspólne dla obu rodzajów współpracy, a także zrozumieć istotne różnice.

Kiedy możesz potrzebować B2B lub B2C w Polsce?

Modele biznesowe B2B i B2C mogą być wymagane w Polsce w różnych obszarach i okolicznościach. Oto kilka przykładów:

B2B (Business-to-Business):

  1. Różni producenci współpracują ze sobą w celu dostarczania surowców lub niezbędnych komponentów.
  2. Dostawcy oprogramowania dostarczają rozwiązania dla innych firm i organizacji.
  3. Firmy IT świadczą usługi wdrażania technologii.
  4. Hurtownicy dostarczają towary firmom do sprzedaży detalicznej.

B2C (Business-to-Consumer):

  1. Sklepy detaliczne sprzedają towary bezpośrednio konsumentom końcowym.
  2. Restauracje i kawiarnie świadczą usługi cateringowe.
  3. Sklepy oferują towary i usługi online.

W każdej firmie mogą występować elementy zarówno B2B, jak i B2C. Na przykład producent komputerów może współpracować z innymi firmami w celu dostarczania komponentów (B2B) i jednocześnie sprzedawać gotowe komputery użytkownikom końcowym (B2C).

Komentarze 0
Polecane
Najnowsze
Popularne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *