Obsługa w oddziałach ratunkowych SOR będzie szybsza

Irina Turaieva
Medycyna | 21 czerwca 2023
Komentarze 0
Karetka w Polsce zabiera pacjenta na SOR https://create.vista.com/

W sytuacjach nagłego pogorszenia stanu zdrowia, które zagraża życiu lub może mieć poważne konsekwencje dla organizmu, można zwrócić się do pogotowia ratunkowego w Polsce. Szpitalny oddział ratunkowy nosi nazwę SOR.

Szybka obsługa w oddziałach ratunkowych SOR

Od stycznia 2023 r. nastąpią zmiany w pracy SOR. Oczekuje się, że praca tych biur recepcyjnych stanie się lepsza i szybsza. Stanie się tak dzięki otwarciu nocnych i świątecznych punktów przyjęć dla pacjentów. W ten sposób planowane jest odciążenie działów i podniesienie jakości ich pracy.

Chcemy przede wszystkim rozwiązać problem przepełnionych oddziałów ratunkowych – podkreślił minister zdrowia Adam Niedzielski. – To jeden z największych problemów w systemie ochrony zdrowia. Zrobimy wszystko, aby innowacje zadziałały.

Planowane jest również rozwiązanie problemu przypadków, w których na oddziale nie powinien przebywać pacjent zgłaszający się do pomocy w nagłych wypadkach. Dlatego rozmieszczenie nocnych i świątecznych punktów pomocy medycznej powinno rozwiązać ten problem.

Jak wezwać karetkę w Polsce i co powiedzieć?

W Polsce można zadzwonić pod ogólny europejski numer alarmowy 112 lub polski 999. W obu przypadkach zgłoszenie przyjmuje dyspozytor, któremu trzeba przekazać wstępne informacje o sytuacji. Rozmowa z dyspozytorem zazwyczaj odbywa się w formie pytań i odpowiedzi. W związku z tym należy się skupić i starać się udzielać jak najbardziej precyzyjnych i konkretnych odpowiedzi. Wybierając numer pogotowia ratunkowego, należy być przygotowanym na podanie następujących informacji:

  • dokładny adres, pod który w razie potrzeby powinna udać się karetka;
  • Powód wezwania karetki pogotowia;
  • podstawowe informacje osobiste o osobie potrzebującej pomocy;
  • aktualny stan pacjenta.

Ważna zasada: dzwoniąc na pogotowie, nie rozłączaj się najpierw. Aby mieć pewność, że karetka przyjedzie, należy poczekać, aż dyspozytor powie, że wezwanie zostało przyjęte (wezwanie przyjęte). W zależności od objawów pacjenta, dyspozytor wybierze kategorię załogi medycznej, która udzieli pomocy. Mogą to być lekarze opieki ogólnej lub lekarze specjaliści.

Kiedy należy wezwać karetkę i jakiej pomocy oczekiwać

W Polsce karetkę wzywa się tylko w przypadkach bezpośredniego zagrożenia życia. Uzasadniony powód wezwania karetki to.

  • poważny uraz – na przykład wstrząs mózgu spowodowany nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa w pracy lub złamanie złożone, które uniemożliwia samodzielne poruszanie się;
  • krwawienie, drgawki, nagła utrata przytomności, ostry ból brzucha lub jelit, objawy zatrucia pokarmowego lub innego
  • atak choroby psychicznej, nagłe pogorszenie samopoczucia, podejrzenie zawału serca lub udaru mózgu.

Wysoka temperatura lub po prostu złe samopoczucie nie są jednak powodem do wezwania karetki. Nie ma też konieczności zgłaszania się do SOR w celu leczenia chorób przewlekłych (z wyjątkiem nagłego zagrażającego powikłania), wykonania badań rutynowych lub dodatkowych. W razie potrzeby po hospitalizacji przeprowadzane są dodatkowe badania.

Lekarze w SOR wykonują tylko te procedury diagnostyczne, które pomagają w rozpoznaniu przyczyny ostrego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta. Leczenie udzielane w oddziale ogranicza się do opieki doraźnej, niezbędnej do zapobieżenia poważnym i nieodwracalnym problemom zdrowotnym. Głównym zadaniem lekarzy jest ustabilizowanie stanu zagrożenia życia, ustalenie rozpoznania (bezpośredniej przyczyny pogorszenia stanu zdrowia) i hospitalizacja osoby w odpowiednim oddziale stacjonarnym szpitala. Jeżeli szpital nie świadczy niezbędnych usług medycznych i nie posiada odpowiednich specjalistów, SOR może zorganizować transport pacjenta do innego szpitala, w którym będzie mógł być leczony. Możliwe jest, że oddział ratunkowy odmówi przyjęcia do szpitala i zaleci wizytę u specjalisty ambulatoryjnego.

SOR – ile to jest sytuacja kryzysowa?

Na SOR można pojechać karetką lub na własną rękę. W obu przypadkach nie każdy, kto trafia na oddział, otrzymuje natychmiastową opiekę. Doświadczenie pokazuje, że w większości przypadków trzeba będzie poczekać. Priorytet opieki zależy przede wszystkim od stanu pacjenta. Od razu po przyjęciu do SOR osoba jest oceniana przez specjalistów, zgodnie z klasyfikacją Triage. Na podstawie wstępnej diagnozy, którą zwykle przeprowadza pielęgniarka, ratownik medyczny lub lekarz, pacjent trafia do jednej z kolorowych kolejek:

  • czerwony – najwyższe zagrożenie życia, pomoc udzielana jest natychmiast;
  • pomarańczowy – stan wysokiego zagrożenia życia, lekarz musi udzielić pomocy w ciągu 10 minut;
  • żółty – stan stabilny, ale wymaga szerszej diagnostyki i zastosowania leków; pierwszy kontakt z lekarzem musi nastąpić najpóźniej w ciągu godziny;
  • zielony – stan pacjenta pozwala na oczekiwanie na pomoc medyczną do dwóch godzin;
  • niebieski – leczenie nagłe nie jest konieczne, wymagane jest pogłębione badanie i leczenie przez lekarza ogólnego, a czas oczekiwania wynosi do czterech godzin.

Niektóre szpitale stosują uproszczony triage i mają tylko trzy listy oczekujących: czerwoną, zieloną i niebieską. W celu identyfikacji, w której kolejce znajduje się pacjent, na jego ramię zakłada się zwykle bransoletkę w odpowiednim kolorze. Już na wstępie należy zaznaczyć, że w zależności od obciążenia oddziału SOR podana norma oczekiwania może nie być tożsama z rzeczywistym czasem oczekiwania. W realnym życiu oczekiwanie w kolejkach „zielonych” i „niebieskich” może trwać nawet 12 godzin. W przypadku pogorszenia się stanu pacjenta w czasie oczekiwania należy niezwłocznie poinformować personel odprawy SOR. Stan pacjenta zostanie ponownie oceniony i jeśli będzie obiektywny powód, pacjent otrzyma opiekę wcześniej.

Czy muszę płacić za usługi pogotowia ratunkowego?

Wszyscy mieszkańcy Polski posiadający publiczne ubezpieczenie zdrowotne NFZ są leczeni bezpłatnie w pogotowiu ratunkowym. Jeśli chodzi o ofiary wypadków lub innych zdarzeń losowych, opieka doraźna na SOR jest bezpłatna, niezależnie od tego, czy pacjent posiada ubezpieczenie zdrowotne. W innych przypadkach, jeśli osoba zgłaszająca się na pogotowie nie jest ubezpieczona przez państwo, musi zapłacić za opiekę z własnych środków. Koszt opieki sprawowanej w takiej sytuacji zależy od wielu czynników, m.in.

  • wielkość świadczonych usług;
  • cena zastosowanego leku;
  • fakt hospitalizacji.

Zobacz też: Pomoc finansowa dla osób starszych i niepełnosprawnych Zasiłek pielęgnacyjny: jak go uzyskać?

Należy pamiętać, że za fałszywe wezwanie pogotowia ratunkowego grozi grzywna w wysokości średnio 500-1000 zł. Mandat nakładany jest niezależnie od tego, czy posiadasz ubezpieczenie.

Oddział SOR w Warszawie

W Warszawie znajduje się wiele oddziałów SOR. Wśród nich:

Oddział SOR w Krakowie

Jeśli mieszkasz w Krakowie, możesz skontaktować się z:

Oddział SOR we Wrocławiu

We Wrocławiu można udać się do:

  • Uniwersytecki szpital kliniczny im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu. Aby dostać się na ten oddział, należy przyjechać na ulicę Borowską 213. Numer telefonu do wstępnego kontaktu: 717331600.
  • Dolnośląski szpital specjalistyczny im. T. Marciniaka jest ośrodkiem leczniczo-zabiegowym. Mieści się przy ulicy Augusta Emila Fieldorfa 2. W celu wstępnego umówienia wizyty należy zadzwonić pod numer telefonu: 713064231.
  • Wojewódzki szpital specjalistyczny we Wrocławiu. Placówka ta mieści się przy ulicy Kamieńskiego 73a. Na wstępną konsultację można umówić się pod numerem telefonu 459595454.

Można również skorzystać ze specjalnej mapy, która pokazuje oddziały SOR w każdym z województw Polski. Jest ona dość prosta w obsłudze. Wystarczy wybrać interesujące nas województwo. Mapa dostępna jest pod tym linkiem: https://pacjent.gov.pl/szpitalny-oddzial-ratunkowy-sor.

Komentarze 0
Polecane
Najnowsze
Popularne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *